Saturday 27 Sep 2025, 2:12pm
[This ad is IN FINNISH. For a reason.]
Oletko 65+ ja tykkäät laulaa? Tässä pieni, lempeä melodia ajatuksesta, joka on soinut mielessäni pidempään.
TULE LAULAMAAN!
Olitpa sitten kypsään ikään ehtinyt laulava nainen tai mies – pelkkä laulaja tai laulava kitaristi –, tämä voisi hyvinkin puhutella juuri sinua. Nautit musiikin parissa olemisesta ja toisinaan huomaat toivovasi, että olisi joku toinenkin, jonka kanssa jakaa tuo ilo, joku, joka todella ymmärtää sen?
Olen kerännyt elämänviisautta vuosien varrella virta virralta musiikin, uskollisen ja lempeän kumppanini seurassa, matkaten yhdessä läpi häkellyttävän monimuotoisen harmonioiden kirjon ja monen sävelkauden. Olen kokenut säveltäjä, muusikko ja musiikinopettaja, nykyisin eläkkeellä opetustyöstä – säveltäjä ei eläköidy koskaan. Elämääni värittävät ilkikurinen kontrapunkti ja poukkoilevat fuugat, ja musiikin tekeminen innostaa vaarallisen paljon. Syvä klassinen ja svengaava pop, nyt puhutaan jälkimmäisestä.
Asun kerrostalossa Surreyn Esherissä, jonne muutin vaimoni kanssa Helsingistä lokakuussa 2017, ja minulla on siellä eli täällä tarkoitukseen mukavasti sopiva erillinen harjoitteluhuone, jossa laulelen ja soittelen bassokitaraa ja koskettimia – useimmiten laadukkaiden taustaraitojen kanssa, joskus myös ihan ilman mitään taustaa.
Olisitko sinä, laulaja, joka ei malta olla hiljaa, ja joka kuuluu musiikin parissa viihtyviin, elämää kokeneisiin äänenkäyttäjiin, ehkä kiinnostunut tulemaan mukaan kokeilemaan, millaista olisi uppoutua yhdessä vanhojen suosikkien maailmaan: rockabilly, rock ’n’ roll, boogie-woogie, melodinen pop, swing, Dixieland, Americana, perinteinen country, blues yms.? Tai tunnetko jonkun, jolle tällainen voisi sopia?
En ole aloittamassa välttämättä ihan heti – varmaankin hieman myöhemmin syksyn aikana, kun hetki tuntuu oikealta ja, jos onni suo, hengenheimolaisuus alkaa soida jonkun sydämessä. Juuri nyt vain kuulostelen kiireettä, heittelen täkyjä ja katselen, helähteleekö vastaava sävel jossain lähistöllä. Jos helähtelee, sovitaan aloittamisesta sitten yhdessä.
Tuntuuko tämä ajatus kivalta jonkun toisenkin musiikki-ihmisen korvissa, ihmisen, jolla on reilu pätkä elämää takanaan – kenties juuri sinun? Voisitko ehkä kuvitella lähteväsi mukaan?
Kiitti paljon, kun luit. Olkoon se, mitä ikinä juuri nyt teetkin, hupsun tai hassun ihastuttavaa.
Tapsa (Amener)
P.S. Tavoitteena on siis muodostaa kaksiääninen, kahden varttuneen laulajan duo, jossa minä myös soitan bassokitaraa (ja koskettimia). Sinä laulat, mikä on kaikkein tärkeintä, sekä soitat lisäksi halutessasi kitaraa – mutta skitan soittaminen ei ole välttämätöntä. Pelaamme kivojen taustaraitojen kanssa, joten homma on iloisen antoisaa.